Als tekstschrijver promoot ik natuurlijk het bijhouden van een blog op elke website. Ik wil dat graag voor je doen, dat spreekt voor zich. Natuurlijk moet ik dan zelf ook zorgen voor een interessant en waardevol blog op mijn eigen bedrijfswebsite. Ik wil tenslotte, net als al mijn potentiële klanten, dat mijn website gevonden wordt door Google. Belangrijker nog, ik wil dat mijn website gevonden wordt door de mensen die ik kan helpen met de inhoud van hun website. Maar waar schrijf je als tekstschrijver op je eigen blog over? Dat is wat ik het dilemma van de bloggende tekstschrijver noem.
Schrijven over schrijven
Veel tekstschrijvers houden een blog bij op hun website. Vaak schrijven zij over schrijven. Is dat wel zo’n logische keuze? Op zich levert het interessant leesvoer op. Voor iemand zoals ik, welteverstaan. Niet voor iemand die verzekeringen verkoopt of een webwinkel heeft. Als tekstschrijver ben ik geïnteresseerd in zaken als vindbaarheid door Google, de ideale lengte van een blogartikel en manieren om tekst beter leesbaar te maken. Dat kan die verzekeringsadviseur allemaal niets schelen. Die wil gewoon meer klanten en dan bij voorkeur tevreden klanten.
Ik ben overigens niet de enige die op dit probleem gestuit is. Tijdens het schrijven van dit artikel kwam ik een interessant verhaal van De Blogacademie tegen. Lees dat ook maar eens, maar wel pas nadat je mijn artikel uit hebt natuurlijk 😉 .
Schrijven over je eigen interesses
Naast schrijven hebben tekstschrijvers nog meer interesses. Ja, echt. Ik vind het bijvoorbeeld leuk om lange wandelingen te maken. Ik zou dus een blog kunnen vullen met beschrijvingen van de tochten die ik heb gemaakt. Leuk om over te schrijven en er is vast een doelgroep voor. De vraag is alleen, is dat de juiste doelgroep voor mij? Nou nee, ik denk het niet. Hoe leuk en aardig wandelaars ook kunnen zijn, ik zie ze niet als potentiële klanten. Een blog over dit onderwerp zou dus een leuk hobby-project kunnen zijn, maar niet geschikt voor de bedrijfswebsite van een tekstschrijver.
Schrijven voor je klanten
Als je schrijft met je klant in het achterhoofd, dan schrijf je over zaken die voor hem (of haar natuurlijk) van belang zijn. Dat kan twee kanten op gaan: ofwel je schrijft met jouw eigen klant op de voorgrond, of je schrijft voor de klant van de klant. In het eerste geval probeer je duidelijk te maken wat de klant precies van je kan verwachten. Wat doe je voor hem en wat heb je van hem nodig om dat te leveren? In het tweede geval laat je zien wat je kan. De klant weet na het lezen van jouw teksten precies wat hij voor zijn eigen website kan verwachten.
Mijn verwachting is dat ik in het eerste geval snel uitgeschreven raak. Ja, ik kan opschrijven dat ik blogartikelen schrijf, hoeveel woorden die meestal ongeveer tellen en over wat voor onderwerpen ze gaan. Wat een klant van mij kan verwachten is heel belangrijk en mag ook zeker niet ontbreken op mijn website. Maar het is vrij statische tekst die voor mij niet uitnodigt voor een regelmatige update. Daarom denk ik dat de tweede een betere keuze is om op de lange termijn zinvolle artikelen te kunnen schrijven. Maar of dat dan wel de juiste mensen aantrekt, is nog maar de vraag. Er is maar één manier om daar achter te komen: gewoon doen!
Het dilemma van de bloggende tekstschrijver opgelost?
Ik denk niet dat het dilemma zo eenvoudig opgelost is. Het doel van mijn blog is dat de lezers mij leren kennen en kunnen zien wat ze aan mij hebben. De vraag is hoe je dat het beste bereikt. Ik ben zo’n type dat graag iedereen te vriend houdt, dus ik denk dat ik ga kiezen voor een combinatie van inhoudelijke artikelen en meer persoonlijke teksten. Weten hoe het afloopt? Like dan mijn Facebook-pagina zodat je steeds op de hoogte gehouden wordt van nieuwe artikelen!