Sinds gisteravond al zit ik naar mijn scherm te staren en me af te vragen hoe ik dit blogartikel zal beginnen. Het is wel heel verleidelijk om dan weer even naar de keuken te lopen voor een snack, dan weer voor iets te drinken en dan weer gewoon zomaar. Bloggen kan lastig zijn, en daarmee ook heel slecht voor de lijn. Daarom ga ik, als zoveelste blogger, proberen jou te vertellen hoe je toch tot een leuk blogbericht komt. Verwacht nu geen lange lijst met tips die je gegarandeerd vele artikelen oplevert. Nee, ik ga het hebben over mijn eigen ervaring, in de hoop dat anderen daar ook wat aan hebben. En ik kan alvast verklappen dat ik eindig met één tip, die voor mij werkt!
Het dilemma van de bloggende tekstschrijver
In een ander blog schreef ik over het dilemma van de bloggende tekstschrijver. Als tekstschrijver is het schrijven zelf je vak. Blog je over je vak, dan blog je over schrijven. Maar dat is niet waar je klanten naar op zoek zijn. Die zijn niet geïnteresseerd in hoe jij bepaalt hoe vaak je blogt en hoe lang je teksten zijn. In dat eerdere blog heb ik de oplossing niet gevonden. Het gevolg is dat ik nog steeds met hetzelfde probleem worstel. Gelukkig heb ik wat tips van anderen op internet gelezen, van de tekstschrijvers dus die wel over schrijven bloggen. Waarvoor dank 😉 .
Tien tips om inspiratie op te doen
Oké, ik geef het meteen toe, dat getal tien heb ik zojuist uit mijn duim gezogen. Waarom ik het dan toch in het kopje genoemd heb? Omdat dat een van de dingen is die regelmatig genoemd worden om je blog lezers te laten trekken: getallen werken. Top 5 zus of 10 tips zo schijnt het altijd goed te doen. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Alleen moet je dan nog steeds verzinnen waar je lijstje betrekking op heeft. Top 5 veelgemaakte schrijffouten? Of 10 tips om je spaargeld te laten groeien? Kijk, nog steeds hetzelfde dilemma. Een niet erg bruikbare tip voor mij dus. Maar voor jou misschien wel?
Leunen op ervaring
Iets anders wat ik vaker tegenkom, is dat je kunt kijken naar welke onderwerpen op je website de meeste bezoekers trekken. Het idee is dan dat je daar op voortborduurt. Hetzelfde onderwerp maar dan met nieuwe informatie, een andere invalshoek, zoiets. In mijn geval is de meest bekeken pagina “Wat kan ik voor je doen”. Als je de homepage niet meerekent tenminste. Als ik vijf verschillende dingen voor je kan doen, kan ik daar vijf pagina’s over volschrijven.
Kijk ik naar een van mijn andere websites, dan zie ik dat zes van de zeven meest bekeken artikelen gaan over hoe je iets doet of hoe je iets maakt. Dat komt mooi overeen met wat je bij anderen hierover leest: mensen zijn dol op how-to-verhalen. Deze vind ik lastiger toe te passen. Dan kom je al snel weer uit op schrijven over schrijven, wat ik nu net wilde voorkomen. En toch ben ik nu bezig een artikel in die categorie te produceren.
Wat wil je doelgroep?
Je doelgroep weet je alleen te vinden als je schrijft over de onderwerpen waar zij naar zoeken. Zoekt je doelgroep een tekstschrijver? Dan moet je website duidelijk herkenbaar zijn als website van iemand die woorden voor je kan toveren. Laat mijn doelgroep nu bestaan uit mensen die een tekstschrijver zoeken. Die zullen dus vooral geïnteresseerd zijn in wat ik ze te bieden heb. Het idee uit de vorige paragraaf, een serie over de verschillende producten die ik te bieden heb, is dus helemaal nog niet zo’n gek idee! En zo heb ik al schrijvend inspiratie opgedaan voor de volgende x blogs.
Mijn tip voor het opdoen van inspiratie
Zoals in de kop beloofd: hierbij mijn enige tip voor het verzinnen van een blogonderwerp: begin gewoon te typen. Die tekst zal dan misschien niet je blog worden, maar al schrijvend kom je misschien wel een leuk onderwerp tegen. Zo is dit artikel ook ontstaan en je bent tot het einde blijven lezen, dus ik zou zeggen: doe er je voordeel mee! (O ja, kijk nog eens goed naar de titel: een mooie combinatie van how-to en een aantal tips, toch?) Toch niks voor jou? Probeer dan eens deze 7 tips voor het verzinnen van 100 blogonderwerpen, als het dan nog niet lukt…